TGTGInsighttelegram intelligenceLIVE / telegram public index
← علم الطَّـاقة الكيميتـي / قدمـاءَ المصـريّين
علم الطَّـاقة الكيميتـي / قدمـاءَ المصـريّين avatar

TGINSIGHT POST

Post #2352

@kimit01

علم الطَّـاقة الكيميتـي / قدمـاءَ المصـريّين

المشاهدات162عدد مشاهدات المنشور
نُشر19 أغسطس19‏/08‏/2023، 07:17 ص
المحتوى

محتوى المنشور

-نوت يا نوت -نعم يا جدو خير ؟ -جمعتي الولاد زي ما قلتلك؟ -آه هما هنا جاهزين. -طيب الموضوع عن {الخيمياء} ركزي معايا أنتِ كمان… بصو يا حبايب قلبي ندخل ع الموضوع علطول بدون أدبيات علشان انتو عارفين إني مشغول سبب إني ي جمعتكم لنتحدث عن هذا العلم إن معظم المفاهيم عنه مغلوطة لدرجة إنه فى العصور الوسطى تم قتل ومطاردة هؤلاء الناس حتى إتهامهم بأنهم سحرة وتم قتلهم ومطاردتهم حتى وهم في الغابات وفي الصحاري هنا خليني أعرفكم حاجة مهمة الخيميائي الحقيقي مهمته هى عملية تحويل التراب إلى ذهب. - جدو معلش سؤال ليه يحول التراب لذهب؟ - سؤالك جميل يا حورس وهنا لازم تفهم الخيميائي مش عاوز مكسب شخصي ولكنه عاوز منفعة عامة واديلك مثال كنت زمان حكتلك عم المستذئبين وكيف كانوا بيتم عملهم في العصور الوسطى وقلتلك إيه مهمتهم وليه. - اه فاكر يا جدو كانو ضد مصاصين الدماء وبيحاربوهم. - برافووو عليك هنا دا كان لمنفعة الناس علشان المستذئب ضد مصاص الدماء. - آه فهمت يا جدو. -وهنا خلوني أكمل… الطبيعه طول الوقت بتعمل على تحويل أي شي أو عنصر قيمته منخفضة الاهتزاز إلى قيمة مرتفعة الاهتزاز يعني يبقى شىء نفيس مشع بدل ما هو خامل وعديم القيمة بسبب صعوبة الخيمياء والتي تتطلب مهارات جسدية ونفسية وروحية كتير بتاخد عقود طويله نسي الناس المبدأ الأساسي إن الخيميائي بيساعد الطبيعة أو بمعنى أدق بيسرع عملية تحويل ذرات المعادن إلى ذرات ذهب تنتفع به كل الكائنات بدون تمييز وبما أن الأمر كان بياخد وقت طويل جدا ! تطور الأمر إلى إنتاج حجر الفلاسفة وكلنا أكيد سمعنا عنه وهو عبارة عن حبيبات كريستالية و يدخل الكبريت والزئبق وبعض الأملاح فى تركيبه وكان بيتم عمله في البرابي (المعابد) على ذبذبة معينة داخل شكل هرمي وجت الاحتلالات وتم قتل أي شخص قادر على هذه العملية أو حتى عنده مكونات التجربة ونفس الأمر للمصابيح المقدسة ه أو المصابيح الأبدية كما كانت تسمى وأي مكان قديم حاليا بيكتشف إنه لا يزال يحتوى على مصابيح من هذه النوعية ه بيتم التحفظ عليه وإغلاقه تمامًا حتى أمام الفحص وهذا أمر عالمي على كل الدول لأن هذه الطاقه المجانية عموما ممنوعة منعا تاما عن البشر عايز طاقه يبقى لازم تدفع ثمنها ولن يعطيك إلا لو كنت تعمل له شخصيًا لتحصل على ثمنها… الخيمياء علم صعب لأنها بتعتمد على طقوس ملزمة، فى حين الأديان منعت وحرمت التعرف على النجوم والخيميائي لازم معرفته لمواقع النجوم لإتمام أعمالها وعلم النجوم أيضًا محرم على الناس حتى لا يعلموا طالعهم أو و ينتبهوا للمواسم الحقيقية واتباع مناسكها أولها الزراعة والحصاد… لا أنصحكم تحاولوا إظهار إنك خيميائي للجميع وتحاول إحياء المبدأ القديم وأهم شي لا تحاول وتسعى…لأن الخيمياء الحقيقية عاوزا حد مقطوع بدون أسرة أو على الأقل عنده مكانه خاص بعيد عن الإزعاج وبعيد عن أن يأذي الناس بأصوات معمله ولازم يكون قادر ماليا علشان يقدر ينفق على التعلم والسفر وتصنيع وتجهيز معمل ينتج أبخره سامة ويحتاج إلى مناطق نائية بعيدًا عن فضول الناس والنظام حتى لا يتم اتهامه بالدجل والسحر وهنا أحب أقولك أنت خليك في حالك مش ملزوم منك هداهم ولا تحاول تحميل نفسك بعهد أو مهمة إذا لم تكن جاهزًا لها وتعيش عيشة المطاريد يبقى الفهم كافي بدون تطبيق على الغير أنت لست مسئولا عن إصلاح أضرار الآخرين إلا لو استطعت وكان عندك الرغبة الداخلية لذلك والإصلاح والبناء صفات بشرية طبيعية لا تحتاج إلى التشكيك فى نوايا الناس ملكش دعوة بحد عندنا كان الخيميائي الحقيقي كان بيستخرج إنتاجه من ذرات الذهب ويخرج ينثرها مرة على الأرض لتخصيبها بدل السماد ومرة لحيوان فى حالة ولاده تسهل عليها عملية انجابها وكتير كان يتم القاؤه فى مياة الأنهار كي تزداد عذوبة ويتضخم حجم الأسماك فيه وتحسين الماء وهنا أحب أقولكم لما بعدنا عن الطبيعة زادت الأمراض المزمنة ودا معناه أن أى مرض مزمن بيشرف عليه كوكب زحل ودا بيكون مثل عقاب على انتهاك مبادىء الطبيعة والتي تتمثل فى عادات وتقاليد يتم ممارستها بصورة خاطئة مثال في القديم كانت الأنثى ترتدي الذهب على صدرها لأن الذهب مرتبط بالقلب والاثنين مرتبطين بالشمس وكلهم مرتبطين بشاكرا القلب والرئتين وكانت تكون متوهجة ومشعة أما الآن أصبح من النادر أن ترتدي ذهب حقيقي أو حجر كريم أصلي وعلشان كدا كترت أمراض القلب والضغط وسرطان الثدي والرئة وخلافه من عادات مثلا ابتعدت الفتيات عند العزر الشرعي عن القطن والكتان ولجأت إلى ألياف صناعية ينتج عنها أبخره تدخل الرحم وينتج عنها أمراض كثيرة ولينا تكمله قريبًا كونوا واعيين يلا أسيبكم دلوقتي علشان المركبة الفضائية بتاعتي بقالها نص ساعه وتتحرك إلى اللقاء يا أحفادي الغاليين تفاعلكم بيديني أمل إني آجي كتييييييييييير وأجبلكم حكايات ومعلومات مهمة… دمتم سالمين واعيين #حور_ام_اخت_النور_في_الافق