محتوى المنشور
مبكتبش عربي، ولا بتكلم عربي! المصري مش عربي - كل شوية ييجي حد عايز يصلحلي! الكلام المصري والكتابة المصري، لهم قواعد مصري! المصري ملوش علاقة بالعربي، لا ف الكلام ولا ف الكتابة ولا ف القواعد! حتا الحروف اللي بيتقال عليها عربي، دي حروف نبطي أصلها من الديموطيقي المصري! - مش عايز تتعب نفسك وعايز توحد طرق الكلام والكتابة واللبس والأكل، حتا تسريحة الشعر، دي مشكلتك مش مشكلتي! *جدن/ فعلن/ شكرن .. مش جدا/ فعلا/ شكرا *تسبيت مش تثبيت .. حديس مش حديث *بقا، مش بقى .. يبقا،مش يبقى، معندناش حاجة اسمها ألف مقدرة، ده موضوع يخص قواعد العربي وملوش أي علاقة بقواعد المصري! *انتا، مش أنت .. انتي، مش إنت *هوه وهيه، مش هو وهي *كتبو أكلو زرعو .. مش كتبوا أكلوا زرعوا، واو الجماعة المصري ملهاش ألف بعدها، انتو ليه مصممين تصدرولنا أمراض قواعد العربي؟ *المصري مفيهوش تشكيل، مفروض نكتب زي ما بنتكلم، الحرف اللي تنطقه اكتبه، ملكش دعوة بمشاكل العربي!