TGTGInsighttelegram intelligenceLIVE / telegram public index
← گاراژ ــ مهدی تدینی
گاراژ ــ مهدی تدینی avatar

TGINSIGHT POST

Post #7585

@Garajetadayoni

گاراژ ــ مهدی تدینی

بازدیدها28,100تعداد بازدیدهای پست
منتشرشده۲۹ فروردین۱۴۰۵/۰۱/۲۹, ۱۶:۳۳
محتوا

محتوای پست

🚨ادعای وال‌استریت ژورنال: ارتش آمریکا در روزهای آینده برای سوار شدن بر کشتی‌های مرتبط با ایران آماده می‌شود، به گفته مقامات نیروهای نظامی آمریکا کشتی‌هایی را در سراسر جهان که به ایران کمک می‌کنند، دنبال خواهند کرد؛ همزمان با تشدید کارزار «خشم اقتصادی» (Economic Fury) ادامهٔ مقاله: ارتش ایالات متحده در روزهای آینده در حال آماده‌سازی برای سوار شدن بر نفتکش‌های مرتبط با ایران و توقیف کشتی‌های تجاری در آب‌های بین‌المللی است؛ به گفته مقامات آمریکایی، اقدامی که دامنه سرکوب دریایی را فراتر از خاورمیانه گسترش می‌دهد. این برنامه‌ریزی در حالی انجام می‌شود که ارتش ایران به تشدید کنترل خود بر تنگه هرمز ادامه می‌دهد و روز شنبه چندین کشتی تجاری را هدف حمله قرار داد، در حالی که اعلام کرد این آبراه به‌طور «سخت‌گیرانه‌ای» تحت کنترل ایران است. این تحولات موجب شد شرکت‌های کشتیرانی دچار سردرگمی شوند؛ تنها یک روز پس از آنکه وزیر امور خارجه ایران گفته بود تنگه به‌طور کامل برای تردد تجاری باز است—اظهاری که با استقبال دونالد ترامپ مواجه شد. تصمیم دولت ترامپ برای افزایش فشار اقتصادی بر تهران با هدف وادار کردن رژیم به بازگشایی تنگه و ارائه امتیازاتی در برنامه هسته‌ای‌اش اتخاذ شده است؛ برنامه‌ای که محور مذاکرات میان آمریکا و ایران بوده است. ترامپ روز جمعه گفت که ایران پیشاپیش با تحویل ذخایر اورانیوم با غنای بالا به ایالات متحده موافقت کرده است، هرچند ایران این ادعا را رد کرده است. همچنین موضوعاتی چون مدت زمانی که ایران ممکن است از غنی‌سازی اورانیوم صرف‌نظر کند و اینکه آیا در چارچوب یک توافق، میلیاردها دلار از دارایی‌های مسدودشده‌اش از سوی کشورهای خارجی آزاد خواهد شد یا نه، مطرح است. به گفته فرماندهی مرکزی ایالات متحده، آمریکا تاکنون ۲۳ کشتی را که قصد خروج از بنادر ایران را داشته‌اند، در چارچوب محاصره دریایی این بنادر بازگردانده است. گسترش این کارزار به آمریکا امکان خواهد داد کنترل کشتی‌های مرتبط با ایران را در سراسر جهان به دست بگیرد، از جمله کشتی‌هایی که نفت ایران را خارج از خلیج فارس حمل می‌کنند یا محموله‌های تسلیحاتی دارند که می‌تواند از رژیم ایران حمایت کند. ژنرال دن کِین، رئیس ستاد مشترک ارتش، روز پنجشنبه گفت: «ایالات متحده به‌طور فعال هر کشتی با پرچم ایران یا هر کشتی‌ای را که تلاش کند به ایران حمایت مادی ارائه دهد، تعقیب خواهد کرد.» او افزود: «این شامل کشتی‌های “ناوگان تاریک” حامل نفت ایران نیز می‌شود. همان‌طور که بسیاری از شما می‌دانید، این کشتی‌ها به‌صورت غیرقانونی یا غیرمشروع از مقررات بین‌المللی، تحریم‌ها یا الزامات بیمه‌ای فرار می‌کنند.» این اقدام، که کِین گفت بخشی از آن توسط فرماندهی هند-اقیانوس آرام آمریکا اجرا خواهد شد، مرحله جدیدی از کارزار فشار آمریکا علیه تهران را اجرایی می‌کند؛ کارزاری که مقامات دولت ترامپ آن را «خشم اقتصادی» (Economic Fury) نامیده‌اند. آنا کلی، سخنگوی کاخ سفید، به وال‌استریت ژورنال گفت ترامپ امیدوار است محاصره دریایی همراه با اقدامات این کارزار، به تسهیل یک توافق صلح کمک کند. افزایش فشار اقتصادی در حالی دنبال می‌شود که آتش‌بس موقت میان دو طرف قرار است هفته آینده به پایان برسد. مذاکراتی که آخر هفته گذشته در پاکستان برگزار شد، بدون دستیابی به نتیجه مشخصی پایان یافت و هنوز زمان دور بعدی گفت‌وگوها تعیین نشده است. هر دو طرف در صورت ازسرگیری درگیری‌ها در حال آماده‌سازی هستند، هرچند به نظر نمی‌رسد هیچ‌کدام تمایل جدی به آغاز دوباره جنگ داشته باشند. ایران هزاران موشک کوتاه‌برد و میان‌برد خود را حفظ کرده و در حال خارج کردن پرتابگرها از انبارهای زیرزمینی است. مقامات آمریکایی می‌گویند صنعت دفاعی ایران به‌شدت بمباران شده و این امر مانع از تولید سریع موشک‌های جدید خواهد شد. پیت هگست، وزیر دفاع آمریکا، گفت نیروهای ایالات متحده «در حداکثر آمادگی» برای ازسرگیری عملیات نظامی در صورت شکست مذاکرات قرار دارند. با این حال، مقامات دولت ترامپ تمایلی به استفاده از نیروهای زمینی ندارند، گزینه‌ای که می‌تواند تلفات آمریکایی به‌دنبال داشته باشد و در میان افکار عمومی آمریکا محبوب نیست. در حالی که هگست تأکید کرد حمله به نیروگاه‌های برق ایران همچنان یک گزینه است، چنین اقدامی نیز ریسک قابل توجهی دارد، زیرا ممکن است تهران را به تلافی علیه زیرساخت‌های انرژی در عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب متحد آمریکا وادار کند. این وضعیت باعث شده اهرم‌های اقتصادی اهمیت بیشتری پیدا کنند، زیرا کاخ سفید به‌دنبال دستیابی به یک توافق و خروج از بحران است. بیشتر صادرات نفت خام ایران—حدود ۱.۶ میلیون بشکه در روز—به چین می‌رود و توسط پالایشگاه‌های کوچک و مستقل موسوم به «تی‌پات» خریداری می‌شود. ادامه در پست بعد @Garajetadayoni | گاراژ