محتوای پست
در جلسه امروز هیات مدیره کانون مرکز در نطق پیش از دستور، رییس کانون وکلای مرکز از جلسه ای که با قضات محترم دادگاه عالی انتظامی داشته اند خبر داد و از استفساریه ای شفاهی در خصوص بحث عضو معلق و جایگزینی نفر ۱۳ به جای ایشان سخن گفت. متعاقبا جنابان حجتی ،آذربایجانی،غفاری فردویی و سرکار خانم دکتر ضرابی ایراداتی به موضوع مطروحه وارد کردند. این ایرادات از سوی جناب مالکی پذیرفته نشد و اعلام کردند وارد دستور میشویم و نهایتا به نشانه اعتراض جلسه را ترک کردند. اهم دلائل اعضای معترض: جناب حجتي: مطلبی که جناب مالکی فرمودند به نظر میرسد این موضوع جایش در پیش از دستور نبود،و مباحث نیاز به این دارد که در هیات مدیره بررسی شود.وقتی سمت آقای زاهد پاشا به عنوان عضو اصلی هنوز زائل نشده و ایشان عضو معلق هیات مدیره هستند و عضو اصلی محسوب میشوند چگونه میتوان عضو علی البدل را به عنوان عضو اصلی منصوب کرد. به این ترتیب الان ما یک عضو اصلی معلق،یک عضو اصلی مستقر ،یعنی هیات مدیره ۱۳ عضو دارد. ما چیزی به عنوان عضو موقت نداریم. تعلیق عضویت به معنای سلب عضویت نیست. جناب مالکی فرمودند ابلاغی صادر فرموده اند .جنابعالی رییس هیات نظارت نیستید که ابلاغ صادر کنید چون آنچه که مسلم است در انتخابات هیات مدیره ،رییس هیات نظارت برای اعضا منتخب ابلاغ صادر میکند بنابراین رییس هیات مدیره نمیتواند ابلاغ صادر کند و این در صلاحیت رییس هیات نظارت است. جناب آذربایجانی چند مقدمه را باید در نظر بگیریم که با توجه به آن نتیجه حاصل میشود. اول اینکه رایی که درباره اقای زاهد پاشا صادر شده یک رای موقت هست و ماهیتی نیست،به نظر میرسد که این مقدمه مفروض است و نیازی به بحث ندارد. دوم اینکه هر وقت یک رای موقت صادر میشود فارغ از اینکه رای نهایی و ماهیتی چه زمانی صادر میشود آثار آن رای موقت به شکل موقت اجرا میشود پس این استدلال که مشخص نیست رای نهایی کی صادر میشود از این هم فارغ هستیم،چون ممکن است دو روز دیگه رای صادر شود یا تا پایان دوره هم رای صادر نشود. نکته بعد اینکه فرمودید آیین نامه تصریح دارد که انتخابات هیات رییسه باید از اعضای اصلی صورت گیرد.بله درست است اما این به این مفهوم نیست که اگر به چنین واقعی مواجه شویم مجبور هستیم نفر ۱۳ رو جایگزین کنیم. بنابراین اعتقادم این است که بر اساس مبانی حقوقی این امکان وجود ندارد که یکی از اعضای علی البدل را تبدیل به عضو اصلی کنیم. و استدلال فرعی دیگر اینکه این از اختیارات رییس کانون نیست که عضو علی البدل را به اصلی تبدیل کند و من به این شیوه ابلاغ اعتراض دارم جناب غفاری فردویی: ظاهرامراجعه به دادگاه انتظامی تا دیروز بد بوداما امروز خوب است ،ای کاش استفسار کتبی میشد،اگر قرار بر استفساریه بود میبایست اخذ استفساریه در هیات مدیره مطرح و به تصویب هیات مدیره میرسید متن استفسار مورد تایید هیات مدیره میرسید و به شکل کتبی صورت میگرفت. تا زمانیکه اقای زاهد پاشا از نائب رییسی انصراف نداده اند یا عزل نشده اند نمیتوانیم کس دیگری را جایگزین کنیم، یا اینکه ماده ۲۴ آیین نامه ،انتخابات هیات رییسه تجدید شود.چرا که اگر غیر از این باشد ما الان یک عضو اصلی معلق داریم،یک عضو اصلی موقت که میشود ۱۳ عضو اصلی ،یک نائب رییس معلق داریم ،بک نائب رییس مستقر،یک نائب رییس موقت، یعنی ۳ نائب رییس هم زمان که موکدا خلاف قانون است. سرکار خانم ضرابی در جلسات گذشته که این بحث مشابه پیشامد جنابعالی تاکید کردین که آقای زاهد پاشا خارج نشدند و همچنان عضو هستند ولی معلق هستند الان چه شده رفتاری با ایشان میشود که به منزله عضو خارج شده هست آیا شما استفسار کتبی کرده اید بر فرض که این استفساریه ملاک باشد آیا میتواند توجیه کننده ابلاغ برای اقای سنایی باشد. شما تاکید کردین که در این ایام بهتره که جلوگیری کنیم پای دادگاه عالی انتطامی باز بشه الان ما عملا میبینیم که این اتفاق افتاده. @Tannver