محتوای پست
یادداشت //جناب وکیل آرش کیخسروی صفحه اول «به تحول ساختاری در روابط درون حرفهای نیازمندیم»؛ چند نکته درباره ی انتخابات مورخ ۹۹/۸/۸ اسکودا همکاران گرامی؛ مستحضرید که ایجاد کانونهای وکلا در ایران و سپس تبلور اتحاد آنها در تشکیلات اتحادیه سراسری ، گامی تاریخی و بزرگ در راه حفظ و تحکیم استقلال حرفهی وکالت و در جهت دیده بانی از حقوق ملت بوده است. با این همه ، تجربههای سالهای اخیر و خصوصا این روز ها ، نشان میدهد که به رغم این سابقه ی پرافتخار در ساماندهی به نهاد وکالت، کانونهای وکلا از مشکلی ساختاری رنج میبرند که نیازمند گفت و گو درباره ی آن و طرح و بررسی راه حل های بنیادین هستیم. همه ی دوستان بمرور دریافته اند که هرگاه تعداد اعضای حاضر در یک مجمع تصمیمگیری از تعداد انگشتان یک دست بیشتر شود ، معمولا مشکلات گوناگونی در روابط میان افراد بروز پیدا می کند که به تدریج به کلاف سردرگمی تبدیل شده و دست کم به کاهش بازدهی، رکود و گاهی توقف کارها می انجامد. چه بسا به همین دلیل وظیفه ی اصلی مجامع تصمیمگیری به انتخاب اعضای هیأت مدیره منحصر میشود و عملا اختیار تصمیمگیری در مورد سرنوشت اعضای یک کانون، صرفا به هیأت مدیره واگذار می گردد. متأسفانه در هیأت مدیرهها نیز همین مشکلات در روابط فردی اعضا ادامه مییابد. در نتیجه اختلافنظرهایی که در هر جمع انسانی بسیار طبیعی و قابل پیش بینی است که می باید سبب ارتقای کیفیت و اثربخشی تصمیم گیری ها شود، در غیاب مهارتهای لازم برای مدیریت درست این اختلافها، به منشا و سرچشمهی انواع سوء تفاهم ، بعضا نفرت و خصومت، تفرقه و اختلال در روند دستیابی به اهداف جمعی تبدیل میشود. برای حل این مشکل اساسی و ساختاری، در کشورهای توسعه یافته یک قلمرو و حوزه تخصصی حقوقی به عنوان «حقوق پارلمانی» پدید آمده که روایت کاملی از آن در کتاب معروف «دستورنامه ی رابرت» تشریح شده است که امیدوارم مورد استفاده ی کانون های وکلا قرار بگیرد.( ویرایشی از متن کامل این کتاب با همت کانون وکلای دادگستری مرکز به زبان فارسی ترجمه و منتشر شده است.) با امید مجدد به تقویت این رویکرد، ذکر چند نکته زیر درباره ی انتخابات اخیر اتحادیه را با رویکرد ایجاد همبستگی بیشتر لازم می دانم: ۱- استعفای ناگهانی جناب آقای دکتر مرتضی شهبازی نیا و پذیرش آن در مقطع کنونی اقدام درستی نبوده اما چون در اساسنامه برای چنین مواردی پیش بینی خاصی درخصوص بررسی ، اعلام نظر و احیانا رد استعفا صورت نگرفته است ، بنابراین در این زمینه کار خاصی جز گلایه نمی توان انجام داد. این شیوه ی پذیرش مسوولیت و سپس انصراف و استعفا از ایفای آن به روشنی نشان می دهد که اساسنامه از این نظر نیز ناقص بوده و نیاز به اصلاح دارد. ضمن آرزوی بهبودی برای برادر عزیزم آقای دکتر شهبازی نیا ، به سهم خودم از زحمات ایشان در این مدت نیز سپاسگزارم. ۲- روز دوشنبه ۹۹/۸/۵ که برای ثبت نام در انتخابات به دفتر اتحادیه مراجعه کرده بودم از آقای دکتر علی پزشکی نایب رییس محترم اتحادیه پرسیدم که آیا همکار دیگری برای نامزدی ، ثبت نام نموده است؟ پاسخ ایشان مثبت بود و گفتند علاوه بر جناب دکتر کوشا و شما ، سه چهار عزیز دیگر هم نامنویسی کرده و البته خواسته اند تا نامشان فعلا اعلام نشود. اینک که در حدود یکماه از تاریخ برگزاری انتخابات می گذرد ، از سایر همکاران ثبت نام کننده، صدای اعتراضی نشنیده و نخوانده ایم . از مدیران اتحادیه خصوصا جناب پزشکی می خواهم که اسامی این همکاران را در صورت وجود اعلام فرمایند! همچنین روشن سازند که آیا همکار یا همکاران دیگری از طریق پست سفارشی پیشتاز (که در اطلاعیه ی منتشر شده فرصت یکماهه داشت) نسبت به ثبت نام اقدام کرده اند یا نه؟ ۳- سوال بسیاری از همکاران این است که آیا برگزاری چنین جلسه ای با در نظر داشتن مفاد اساسنامه ، وجاهت دارد یا خیر؟ از آنجا که طبق ماده ۶ اساسنامه اتحادیه ، دعوت به تشکیل جلسه هیات عمومی با ذکر دستور جلسه ، نیازمند امضای رییس و در غیاب رییس ، امضای یکی از نواب رئیس اتحادیه می باشد، بنابراین هر یک از دو نائب رییس می توانند چنین دعوتی را انجام دهند و این دعوت در انحصار نایب رییس اول نمی باشد. براساس پرس و جویی که انجام دادم جناب دکتر پزشکی پس از تبادل چند نامه با ستاد مبارزه با کرونا و معاون وزیر بهداشت ، عدم برگزاری مجمع را از طریق کانال رسمی اتحادیه و صفحه ی اینستاگرام بصورت عمومی اطلاع رسانی می کند و جناب آقای دکتر ابراهیم کیانی نایب رییس دوم فقط از طریق گروه واتس آپ ایجاد شده برای روسای کانون ها و صرفا برای اعضای هیات عمومی اعلام می دارد که جلسه ی مجمع با رعایت پروتکل های بهداشتی جهت اخذ رای قطعا برگزار خواهد شد... @Tannver