محتوای پست
یادداشت جناب وکیل حسن رستگار به نام خدا مسئولیت مشترک همکاران عزیز و ارجمند از آنچه چند سالی است بر جامعه وکالت میگذرد مستحضر می باشند اخیراً نیز بخشنامه معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه گل بود به سبزه نیز آراسته شد که در فرصت دیگر به آن میپردازم اما اکنون سخن در این است که ما وکلای دادگستری هر یک و اعضاء هیئت مدیره کانون ها به جهت مسئولیتی که پذیرفته اند چگونه بایستی بار فشارهای پیش آمده را تحمل و در مقام مقابله با آن مسئولیت مشترک را بپذیریم. درست است که وکلا با انتخاب هیئت مدیره عملاً اداره امور وکلا به شرح آنچه در قانون و آیین نامه آمده به عهده آنها محول است اما در راستای این مدیریت ما وکلای دادگستری چگونه باید عمل و اقدام نماییم تا با توجه به شرایط موجود امکان ایجاد فرصت به دیگران ندهیم که کانون ها هر روز مواجه با اعلام مطالبی نباشند که مجبور به پاسخگویی و احیاناً مقابله گردند . تشخص وکیل دادگستری در طرز رفتار و برخورد با مردم و موکلین و مراجع قضایی قطعا بایستی نصب العین قرار گیرد که اکثراً همین طور است اما بعضاً دیده می شود که بعضی از همکاران جوان عزیز که امروز بار سنگینی بر دوش آنها است به ذائقه جوانی رعایت بعضی از امور از جمله پوشش و حفظ ظواهرمعمول را که در تمام دنیا نیز وکلای دادگستری مکلف به رعایت آن هستند نمینمایند . بعضا حتی در دادگاه انتظامی وکلا با بانوان وکیلی روبرو میشویم که مراجعه آنها از نظر ظاهری همراه باشئونات و مصلحت جامعه وکالت نیست در مراجع قضایی نیز چنین است و گاهی آقایان وکلا نیز به نحوی رعایت این موضوع را نمی نمایند اما قبول مسئولیت مشترک در این است که ما خود نیز شرایطی فراهم نیاوریم تا بهانه به دست غیر بدهیم مطالبی که گاهی نوشته و منتشر میشود باعث وهن جامعه وکالت است انتقاد به جای خود اما شرافت وکالت اقتضا می کند تا از دایره ادب خارج نگذاریم. مطلب دیگر صرف نظر از اختلافات درونی و قضاوت در اینکه چه کسی درست یا غلط می گوید امروز فصل مشترک همگی وکلا دست در دست یکدیگر گذاشتن برای حفظ این خانه است جامعه وکالت در سطوح مختلف دارای قابلیت های بسیار است شانه خالی کردن از چگونگی استفاده از این قابلیت ها در مقام اختلافات شخصی و گروهی گناهی نابخشودنی است که جامعه وکالت با چشم باز آن را رصد می نماید. این بهانه که امروز ما در کانون و اتحادیه دارای سمتی نیستیم در حالی که در سالیان گذشته در همین کانون و اتحادیه صاحب سمت های بوده اند که امتیازات خاص خود را داشته فقط می تواند دست آویزی برای فرار از قبول مسئولیت مشترک باشد. هر چند رئیس کانون وکلا به دلیل مسئولیت های ناشی از سمت خود بار سنگینی بر دوش دارد اما فراموش نکنیم که هیئت مدیره کانون در قبال جامعه وکالت دارای مسئولیت مشترک است . و اگر اتفاقی پیش آید می گویند مربوط به دوره .....هیئت مدیره و اتحادیه است مسئولیت اعضا هیئت مدیره تنها به نوشتن مقاله انتقادی تمام نمی شود و باید توضیح دهند کجای گوشه کار را گرفته و بندی از بندها باز کردهاند خاصه دوستانی که وکلا تصور می نمایند شرایط خاصی در ارتباطات داشته باشند. چندی پیش از جمع هیئتمدیره همکارانی با عناوین رابط بین مجلس و قوه قضاییه انتخاب شدند این همکاران توضیح دهند در راستای وظیفه ای که به عهده آنها گذاشته شده چه کردهاند چرا با همدلی ایجاد وفاق نمی کنید و چنانچه امکانات خاصی هر یک از دوستان دارند از آن بهره نمی گیرند این مسئولیت مشترک است و اگر کشتی به گل نشیند همه مسئول آن هستند و هستیم که صواب است پیش از کشش بند کرد که نتوان سرکشته پیوند کرد حسن رستگار @Tannver