محتوای پست
🔶گفتوگو با فرشید فرحناکیان از یک پرسش ساده شروع میشود: «آیا در نظام حقوقی ایران، دسترسی به اینترنت یک حق بنیادین است؟». پاسخی که او میدهد به یک بله یا خیر ساده ختم نمیشود. 🔸او از یک سو تاکید میکند مردم باید روی اینکه اینترنت حقشان است و رئیس جمهور به عنوان منتخب مردم پیگیر این موضوع باشد، پافشاری کنند، اما از سوی دیگر معتقد است نباید به این مساله صرفا از یک زاویه نگاه کرد. 🔸البته در دنیای امروز دسترسی به اینترنت را یک حق نمیداند و معتقد است به «یک امتیاز ویژه یا مشروط امنیتی» تبدیل شده است: «بحث آزادی دیجیتال به امنیتسازی اینترنت تبدیل شده و سطوح آن مختلف است. ما نمیتوانیم خارج از فضای جهانی درباره حق دسترسی آزاد به اینترنت صحبت کنیم. تبدیل حق دسترسی به اینترنت به یک امتیاز از خود آمریکا و از سال ۲۰۰۸ آغاز شد.» 🔸این وکیل دادگستری در بخش دیگری از سخنانش به دیجیاتو میگوید حتی اگر محدودیتها در شرایط خاص قابل درک باشند، استمرار وضعیت اضطراری برای مدت طولانی و نامشخص با روح قانون اساسی سازگار نیست. 🔸فرحناکیان میگوید حاکمیت چارهای نداشته، اما همزمان تأکید میکند که عادیسازی این تبعیض، خشم همان مردمی را بیشتر میکند که بیشترین هزینه را بابت قطع اینترنت دادهاند. https://t.me/tannver