محتوای پست
⚡️روزنامه تایمز روز یکشنبه شش اردیبهشت، با استناد به دادههای کشتیرانی گزارش داد بیش از ۶۰۰ کشتی تجاری بزرگ همچنان در تنگه هرمز و آبهای اطراف آن گرفتار ماندهاند؛ بحرانی که یکی از مهمترین شاهراههای انرژی و تجارت جهان را فلج کرده است. بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی کشتیهایی را که مجوز عبور دارند، هدایت میکند تا از مسیر آبهای تحت کنترل ایران در اطراف جزیره لارک عبور کنند؛ نشانهای روشن از اینکه تردد در تنگه هرمز دیگر روندی عادی و آزاد ندارد و به عبوری گزینشی، کنترلشده و پرریسک تبدیل شده است. تایمز همچنین نوشته است که بازگشت تردد عادی در این مسیر، حتی در صورت کاهش تنشها، میتواند هفتهها زمان ببرد؛ زیرا صدها کشتی، نفتکش و شناور تجاری در صف عبور ماندهاند و اختلال در این شاهراه دریایی، زنجیره تأمین و بازار انرژی جهان را زیر فشار گذاشته است. بر اساس این گزارش تنگه هرمز امروز فقط یک مسیر دریایی نیست؛ به نقطه سنجش بحران میان جمهوری اسلامی، ایالات متحده آمریکا و امنیت انرژی جهان تبدیل شده است. @FarsiVOA