محتوای پست
🎥مصاحبه اختصاصی شبکه الجزیره با سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه/۱: 🔹 اعتراضات و تظاهرات در ایران چیز عجیبی نیست. در هر نظامی که بر پایه دموکراسی بنا شده باشد، حق تظاهرات مسالمتآمیز محفوظ است. قانون اساسی ایران نیز به این حق به صراحت اشاره کرده است. 🔹بنابراین، ابراز دیدگاهها، شکایات و اعتراضات مردم از طریق تظاهرات و تجمعات، در چارچوب اصول پذیرفتهشده است. 🔹اما آنچه این بار با آن روبهرو هستیم کاملاً متفاوت است؟ به نظر من میتوان این اعتراضات و سپس حوادثی که پس از آن رخ داد را به دو مرحله تقسیم کرد. مرحله اول از ۲۸ دسامبر ۲۰۲۵ تا ۷ ژانویه ۲۰۲۶ بود که تظاهرات کاملاً مسالمتآمیز و برای بیان شکایات و اعتراضات بود. 🔹در برخی موارد این تظاهرات شاهد مقداری خشونت بود و این امری طبیعی است. دولت با منطق با این اعتراضات برخورد کرد. رئیسجمهور مسعود پزشکیان با اعضای اتاق بازرگانی، تجار و فعالان اقتصادی وارد گفتوگو شد و دیدگاهها و ایدههایشان را شنید و برای حل مشکلاتشان تلاش کرد.از دل این گفتوگوها برخی پیشنهادها و طرحهای اقتصادی مطرح شد. همچنین نمایندگان تجار، فعالان اقتصادی و اصناف به جلسات دولت ایران دعوت شدند و با آنها گفتوگو انجام گرفت. 🔹مسیر خوبی در پیش بود، هرچند با مقداری خشونت همراه بود. عناصر پلیس و نیروهای امنیتی ایران مسلح نبودند در تظاهرات حضور داشتند تا سطح خشونت از حد معمول فراتر نرود. در این مدت هیچ کشتهای نداشتیم، فقط تعدادی مجروح بودند. 🔹از هشتم تا دهم ژانویه تحول بسیار مهمی رخ داد و آن ورود عناصر تروریستی به صحنه بود. آنچه میگویم مبتنی بر اسناد و مدارک است. به برخی از این مدارک اشاره و اعلام شده و برخی دیگر را هم بهزودی اعلام خواهیم کرد. سلولهای تروریستی سازمانیافته و آموزشدیده بودند و با سلاح وارد جمعیت معترضان شدند. ناگهان با افرادی در میان معترضان روبهرو شدیم که سلاح داشتند و به سمت نیروهای پلیس و نیروهای حفظ نظم شلیک میکردند. 🔹مهمتر و عجیبتر اینکه این افراد به سمت خود معترضان هم تیراندازی میکردند و تلاش داشتند تعداد کشتهها را افزایش دهند. این پدیدهای عجیب بود؛ عناصری وارد تظاهرات شدند و هدفشان افزایش تعداد قربانیان بود. 🔹چرا چنین قصدی را داشتند؟ به نظرم به خاطر اظهارات رئیسجمهور آمریکا بود که گفته بود اگر ایران به روی معترضان شلیک کند، ما مداخله خواهیم کرد. ما به روی معترضان شلیک نکردیم، اما آنها نقشه شومی داشتند و فکر میکنم از خارج هدایت میشدند. این نقشه شوم در خارج از کشور طراحی شده و توسط عواملشان در داخل اجرا شد. آنها تلاش کردند با افزایش تعداد کشتهها، رئیسجمهور آمریکا را وادار به مداخله کنند. 🔹بنابراین هدفشان روشن بود و شروع به تیراندازی به سمت نیروهای پلیس و امنیتی کردند و حتی به سمت معترضان. عناصر تروریستی تیراندازی کردند و تعداد زیادی کشته در این حوادث به جا گذاشتند. تعدادی دیگر از قربانیان متأسفانه با سنگ و چوب کشته شدند. 🔹بعد از آن تحول دیگری رخ داد و آن ایجاد وحشت بود. این امر عجیب بود و ما تنها در سوریه داعش و گروههای مشابه داعش چنین چیزی دیده بودیم؛ برخی افراد را زنده زنده سوزاندند. عناصر تروریستی برخی نیروهای پلیس را زنده زنده سوزاندند و سر بریدند. 🔹این رفتار به هیچ وجه با فرهنگ ایرانی سازگار نیست. همچنین مساجد را به آتش کشیدند. غیرممکن است یک ایرانی مسجد را به آتش بکشد، زیرا فرهنگ ما چنین اعمالی را جایز نمیداند. تروریستها مجروحان را هم هدف گلوله قرار دادند. اماکن عمومی و اموال شخصی شهروندان را هم به آتش کشیدند. 🔸@s_a_araghchi