د پوسټ مینځپانګه
بعد از حمله/اختلال اخیر، همچنان هیچ لینکی در سایت شهرداری تهران کار نمیکنه و همه لینکها مجددا به صفحه اصلی سایت برمیگرده. خود صفحه اصلی هم از سایت آرشیو (archive.org) برگردونده شده که نشون میده احتمالا حتی از صفحات معمولی سایت هم نسخه پشتیبان و بکاپی وجود نداشته یا اگر هم وجود داشته، اونها هم ازبین رفته. در تصویر قسمتی از کامنتهای سایت آرشیو در فایلهای جاوااسکریپت سایت شهرداری تهران قابل مشاهدهست. سازمانهای دولتی که تکلیفشون مشخصه. کسبوکارهای بزرگ هم معمولا راهکارهای مختلفی برای اتفاقهای مشابه دارند. اما اگر کسب و کار متوسط/کوچکی هستید و به دلیل محدودیت مالی و نیروی انسانی، سولوشنهای مناسبی برای چنین شرایطی ندارید و این اتفاقها رو پیشبینی نکردید، حداقل نسخه پشتیبان از همه چیز تهیه و در جایی غیر از دیتاسنتر اصلی خودتون نگهداری کنید. گول این رو نخورید که اگر فلان اتفاق افتاد، سورس روی گیت هست، بکاپ دیتابیس و فایلها روی فلان سرور توی همون دیتاسنتر وجود داره و... یهو دیدید وسط این بزنبزنهای سایبری، خود سرور گیت و بکاپ و مخلفات (آش با جاش) همه با هم رفتن هوا. 📝@MiladNouriChannel