د پوسټ مینځپانګه
اون اوایل که کرونا تازه شروع شده بود، به یک بستر مناسب برای آموزش آنلاین دانشآموزها نیاز بود. اما به جای تهیه یک بستر مناسب، یک فورک از اپلیکیشن رانتی روبیکا منتشر بت لیبل اپلیکیشن شاد منتشر شد. (البته وزیر آموزش و پرورش و رئیس کارگروه شاد این ارتباط رو رد کردن. ولی بررسی سورس اپلیکیشن چیز دیگهای میگفت که همون موقع ایـنـجـا و ایـنـجـا در موردش نوشتم). عمده مشکلی که اون موقع به شاد (فورک روبیکا) وارد بود این بود که این اپلیکیشن با هدف ایجاد بستر آموزش آنلاین طراحی نشده و یک پیام رسان (بر پایه سورس تلگرام) بوده که طبق آمار اون زمان برروی ده درصد گوشیهای اندروید نصب نمیشد و به دلیل دسترسناپذیری برای دانشآموزان نابینا وکم بینا و... قابل استفاده نبود. یکی از ویژگیهای اپلیکیشن آموزش آنلاین برای دانشآموزان در سطح ملی، اینه که اپلیکیشن برای همه دانشآموزان در دسترس و دسترسپذیر باشه (عدالت آموزشی). به گفته نائب رئیس کمیسیون آموزش مجلس، ۳.۵ میلیون دانشآموز به دلیل مشکلات مختلف به این اپلیکیشن دسترسی نداشتند! (مغز آدم از این عدد سوت میکشه 🤯). این اتفاق و محرومیت این تعداد دانشآموز در هر جای دنیا اتفاق میافتاد احتمالا یک برخوردی با عوامل اون میشد. ولی اینجا نماینده مجلس (خانم ظهره الهیان) که خیلی سرسختانه مدافع و پیگیر #طرح_صیانت هستند، به جای به دوش کشیدن غم این دانشآموزهای بدبخت، گفته سه میلیون دانشآموزی که به اپلیکیشن شاد دسترسی نداشتند، از آسیبهای فضای مجازی مصون ماندند. در دوران قطعی اینترنت هم تابناک مطلبی منتشر کرده بود که در این دوره قربانیهای سایتهای شرطبندی کاهش داشتند! شرلوک هولمز به دکتر واتسون میگفت "دوست دارم برم تو مغزت بیینم دنیا رو چطوری میبینی". 📝@MiladNouriChannel