TGTGInsighttelegram intelligenceLIVE / telegram public index
العودة إلى القنوات
علم الطَّـاقة الكيميتـي / قدمـاءَ المصـريّين avatar

TGINSIGHT CHAT

علم الطَّـاقة الكيميتـي / قدمـاءَ المصـريّين

@kimit01

Edutainment

أهـلاً ومرحبًـا بكـم في #مملَكـةٰ_كيـمِيـت #مع_طاقة_الاهرام هُنـا في أرضِ الحضـارات.. لا، ولن يُجيـد البحث فيـه ومعـرِفَة خفاياه إلاّ المصرييـن أو من عندهم شغف العلم والخمياء ✨مصـر ليسـت دولةً تاريخيَّـة! مصـر .. جـاءت أوّلاً ثُمّ جـاءَ التـاريخ✨

المشتركون788عدد المشتركين الحاليين
المنشورات المتتبعة1,014عدد المنشورات المفهرسة
الوصول الأخير1,954مجموع المشاهدات الأخيرة
المنشورات الأخيرة

المنشورات الأخيرة

صفحة 44 من 85 · 1,014 منشور

نُشر 30 أغسطس

مسآء الخير مساء مبارك مساء من نعمات وبركات متجدده ايه رأيك فى الجو الغريب ده ؟ مش مهم يلا هات المشروب وهات لب وتعالى اخليك تشغل دماغك شويه شويه فى عام 2016 طلع سيناتور قمر كده اسمه " مايك غرافل " صرح تصريحات ناريه وغير متوقعه تماما عن حاجه اسمها " الكونفدراليه المجا ريه ".. فى لقاء تلفزيونى مفاجئ قال ايه بقى ؟ : - أن البيت الأبيض يخفى حقيقة الكونفدرالية خوفا من فقدان السلطة.! وطالب بتوضيح الحقيقة للشعوب حول الكونفدرالية و التكنولوجيا المخفية لانها قضية عالمية. وطالبهم بالكف عن وضع كل شئ فى حيذ الخيال العلمى والاساطير. وقال ايضا انه قد عمدت الحكومة إلى كل أنواع التضليل. للتكذيب وجعلوا الإيمان بوجود الفضائيين سذاجة. ده مش كلام عادى كده وهسبلكم الفيديو تشوفوه حصل ايه بقى بعد الكلام ده ؟ امريكا راجت عقدت مؤتمر خاص " ضم ممثلين من عدة دول وأعضاء من الكونجرس الامريكى في واشنطون وتم تقديم أدلة خاصة من قبل الباحثين والعساكرعلى وجود الفضائيين ويذكر حادثة روزويل" - يذكر انى نزلت بوست عنها ومحدش اهتم بيه :"" مش مهم هاجمو امريكا والمانيا وقالوا ان أمريكا تخفى الحقيقة وانها انفقت بلايين الدولارات من اجل الاسحلة والصواريخ للدفاع عن نفسها من أيه بقى ؟ محدش قال طب اسلحه نوعها ايه ؟ متطوره للغايه تكاد الا تكون ارضيه. ده كلام كبير ياعم سائح ايوة يعم امال فاكر ايه العقليات المستعبده مش هتستوعبه اساسا.. فى حاجه بقى اتسربت هسبها فى الفيديو بردو وهى رساله شديده اللهجه من الاندروميديون. مين الاندروميديون دول يعم ؟ هقولك بص دول من مجره اندروميدا تمام؟ وهى بلد الهة الاغريق. واوليمبكوس والحجات الجامده ديه. وفى كذا نسل قوى جدا وجيوشهم جباره. قالولنا ايه الجماعه دول بقى ؟ هترجم ناو.. " يقولون أن هناك تحالف نشأ بين متمردى أندروميدا (اركون). والدراكونيين(جنس الزواحف).. هدفهم هو إستعبادكم وإستخراج جميع الموارد ونهبها وإبادة جميع أشكال الحياة على كوكب الأرض. ونحن الأندروميديون لا نسمح بحدوث ذلك. وأنتم لا تستطيعون مجابهتم مباشرة لذا فهذا واجبنا نحن أما واجبكم فهو حماية أنفسكم والحرص على البقاء أحياء حتى مجيئنا. ولهذا قمنا بتكوين أسطول حربى يجمع 960 كوكب حربى من أبعاد متعددة منها 340 مرئية واعلموا أن كل الأجناس الساكنه تحت الارض هيى معادية لكم " حلفاء الزواحف بقى من شياطين ". وأن التحالف الدراكونى سيقوم بغزوكم وبأعمال وحشية. وأن غايتهم إنشاء نظام عالمى موحد " يذكر انها نفس اهداف الماسونية ". وهو مدبر من قبل المتنورين " الزواحف البشرية ". وعندما تتوقف حركة العين السريعة والكوابيس والتحكم العقلى والسيطره على الاحلام وزرع الخوف فى الجميع. إعلموا أن سيطرة العدو عليكم قد إنخفضت " رحيل المركبة ليفان اي القمر ". وإن قدومنا يميزه حدوث '' حدث '' عظيم وهو سقوط جميع حكومات الأرض " فى حاجه شبيهه لكده فى الاسلام اعتقد ". أنتم تعرضتم للغزو والاستعباد ولقد وصلنتنا إستغاثتكم. ونحن أغلقنا جميع المداخل والمخارج لنظامكم الشمسي..وكل المفاوضات مع تحالف الدراكون باءت بالفشل. ازاى بالفشل " بمعنى ان الزواحف رفضت رفض تام انها تسلم الارض ". كلام مش بسيط ومش الكل هيدركه قبل ما تهاجم اسمع الفيديو.. فاكرين نهينا بأيه ؟ كويس هنبدأ البوست الى جاى زى ما نهينا من هنا وهو برنامج " نسار " وشروط فرضت على الزواحف ولكن لم يوافقوا. وشويه حجات عن ترددات الارض كده وايه هيحصل لو كانوا نفذو الشروط وخضعوا ليهم. كده انتم عارفين احنا داخلين على ايه ؟؟ كويس. حقبه الصحوه بدأت تنتشر والنظام قرب ينهار. وفى عدد كبير بيتحرر وفى عدد أكبر مزروع فى العبوديه ربنا يريحنا منهم. أنتظروا بوست الغد :""" ومتنسوش أنى بحبكم جدا حقيقى #حور_ام_اخت#النور_في_الأفق 🕊🙏🕊

202 views

نُشر 30 أغسطس

اسمع التسجيل ربما يكون فيه منفعه لك

165 views

نُشر 29 أغسطس

…استيقظُ بطاقة امتنان وتأمل والهام جبّارة فابدع و امارس كل شيء في يومي بابداع ..يا الله ما اجمل النوم وما اجمل الليل وما اجمل الصباح وما اجمل الحياة ..الحمدلله يا الله انا سعيدة ..الصحة والعافية والحياة تتغلغل في كل خلية من خلايا جسدي..انا رائعة …انا احب الحياة ..الحياة تحتفل بي ..يا الله …ما اجمل الحياة …احب الحياة ..الحمدلله ..الحمدلله ..يا لسعادتي و يا للبركة التي انعم بها الف حمد و شكر لك يا الله …

191 views

نُشر 28 أغسطس

تخيل انت تعمل مجهود فى حاجه يرضيك نفسياً وجسدياً وروحياً ويخليك مبسوط بعملك. مقابل الرضا الى هتحس بيه بعد ما تعبت ده هيكون ازاى. انت يمكن تستاهل كتير جداً جداً بس ارضى بالى انت حققته. انت يمكن نفسك فى كتير جدا جدا بس الى انت حققته كان نفسك فيه زمان. متبقاش زى الكائنات الى كل حياتها تحكم على كل شئ.. ده مجرد انعكاس لعدم رضاهم عن أى شئ حتى نفسهم فتخيل هما مش راضين عن نفسهم هيرضوا عليك ؟ لو انت من الناس ديه او مش منهم أتمنى ترضى عن نفسك وقبل ما ترضى اعمل حاجه ترضى عنها يمكن تكون احسن ، يمكن نكون احسن. اتمنى يكون البوست ده غير فيك أى حاجه يمكن بكتبه فى حاله لا يُرثى لها بس يمكن اكتر بوجهه الكلمتين دول ليا قبلكم. محتاج اكون راضى اكتر عن كل حاجه. وحاسس بعد الكلمتين دول انى راضى كتير عن الاول. فى النهاية المعركه بينك وبين نفسك كل حاجه بينك وبين نفسك خلى سخطك على نفسك مش على الحياه ياريت الكل يشارك في الكومنتات والي عنده تجارب واقتراحات يقدر يكتبها هنا اسأله مهمه حاول تجاوب عليها يا ترى انت راضى عنك ؟ راضى عن حياتك ؟ راضى عن اسلوبك ؟ ولو مش راضى مغيرتوش ليه ؟ معملتش حاجه تغيره ليه ؟ سؤال صعب جداً يمكن #حور_ام_اخت#النور_في_الأفق 🕊🙏🕊

189 views

نُشر 28 أغسطس

أصدقائي بما إني مبسوط وقضيت سهره جميله في حي الحسين أغاني وبهجة وفرح حبيت أشارككم موضوع مهم جدا جدا ألا ا وهوا الرضا يمكن حل كل مشاكل الإنسان مع نفسه تكون فى الكلمه ديه. بس لو قدر يفهمها صح فيه فرق كبير جداً بين الرضا عن الحال وهو أساسًا بايظ ومبيعملش أى مجهود عشان يصلحه ومستنى تدخل إلهي يغير حاله. وبين رضاك عن كل حاجة بتعملها وأنت بتقدم فيها مجهود كبير جداً يستحق رضاك الشخصى. عدم رضاك عن حالك زى ما يكون سم بينتشر بالبطيء فى حياتك وبيدمرها ، ويمكن ده سبب من أسباب كتيرة فى بقاء الفقير فى مكانه " أعزه الله ". لو كل شخص أصبح راضى عن حياته بيصيبه حالة من حالات السكون او الركوض فى الحال. بيفضل على نفس المستوى مهما كان المستوى ةيه هو تصنيفه ، هو مبيسعاش لأى حاجه.! معندوش هدف ، معندوش طريق طويل يسعى فيه. فبالتالى هو راضى بالجنيه ونص اللي بياخدهم بـ 10٪ من المجهود الى يقدر يعمله ، رغم إنه ممكن ياخد 10 جنيه لو عمل مجهود اكتر ، بس هو محدش فهمه ده. بس مع الوقت افتكر ان ال 10 ٪ من مجهوده هو كل الى يقدر يقدمه ، ومفيش ظروف تانيه تساعده.. ويمكن ده بسبب التقاليد والعادات الى بتقول ارضى بالى ربنا قسمهولك واسكت كنوع من انواع القتل البطئ. رغم ان ربنا قال اسعى اكتر من مره..! رضاك عن السعى بتاعك غير رضاك عن الحال بتاعك. انت لازم تقدم كتير عشان تقدر توصل لمرحلة الرضا ديه. أقرب مثال هو الطالب فترة الامتحانات. فيه طالب عمل مجهود 50 ٪ بس هو عارف انه ضيع وقت كبير جداً فى حاجات ملهاش لزمه ، فبالتالى بيكون عنده حالة رضا بردة الفعل الى هنحصل عن الى عمله ده. على عكس شخص معملش اى مجهود ويقعد 16 ساعة كامله قبل الامتحانات يذاكر ويتعب وهو مش راضى وبيلوم نفسه وبيلوم كل حاجه حواليه وشغال صياح ويشكى من سوء كذا وكذا وكذا. غير طبعاً شخص من بداية السنه قدر يقسم وقته وأولياته وعمل مجهود مناسب لكل الحاجات الى حددتها كأولويات وعمل الى عليه زى ما بنقول ، هتلاقيه راضى عن نفسه جداً ده لو هو من جوه نضيف مش بيبص لده ولده. لو طبقنا ده على الحياة هنلاقى ان 90٪ الشخص الى زنق نفسه وقت الامتحانات ده وقاعد بيصيح رغم انه معملش اى حاجه اساسا عشان يُجازى عليها بأى شكل. 90 ٪ من البشر نفس الشخص ده نفس الشخص الى قاعد مبيعملش أى حاجه غير انه يشتكى ، نفس الشخص الى بيحكم على كل الناس بدون ان يكون له سلطة الحكم ، نفس الشخص الى تحول الى اله وماشى يحاسب الناس على كل تصرف ويدى وجهة نظره وكأن ليه الأحقية فى انه يوجهه. الشخص ده هو الى سبب من اسباب تدمير حاجات كتير جدا فى اى مجتمع متواجد فيه. ولو الشخص ده متواجد بعدد كبير فى مجتمعك فأكيد المجتمع ده منهار تماماً. وده الى احنا موجودين فيه. كام شخص بيدى احكام يومياً ، كام شخص بيطلق الحساب على الناس يومياً ، كام شخص بيحكم فى قضايا ملوش علاقه بيها.؟ كام شخص قاعد شكاء بكاء مبيعملش اي حاجه بس قاعد يبص على الى اشتغلو وتعبو وعملو فلوس ويقول لو انا زيهم لو انا معايا لو لو لو.. كام شخص بيشتمك يومياً عشان مش مناسب لفئته.؟ كام شخص هيلعنك لو شافك بتعمل حاجه غير المستنقع الى هو فيه.! فهمت ليه أنت عايش فى مستنقع.! محدش راضى عن أي حاجه لأن محدش بيعمل اى حاجه غير الاسهل. الكل بيسلك اتجاه انه ميعملش مجهود ، فتكتشف ان كل الى حواليك تحولوا لعلماء دين وناقدين لكل شئ. تحولوا لإله وممكن يحللوا دخولك النار والجنه رغم ان ديه حاجه فى ايد ربنا من الاساس ، ممكن ناس يلعنوك على تصرف رغم ان ديه حاجه بينك وبين ربك ، ربنا هو الى هيحاسبك عليها مش هما. هما تحولوا للمحاسبين دول ، انت بقيت بتتحاسب على كل كلمه بتطلع من بوقك ده غير لبسك غير غير غير.. عشان كده الرضا صعب جداً انت مبتعملش اى مجهود عشان ترضى انت مبتعملش أى حاجه حرفياً عشان تحس بشعور الرضا الجميل ده ، شعور انك حققت دورك شعور ان فيه مقابل هيجيلك. شعور انك عملت حاجه تقدر تفتخر فيها. ارضى عن مجهود مش عن حالك لو فهمت الجمله ديه هتكتشف انك معملتش اى مجهود عشان كده لازم تعمل مجهود كبير عشان تفهم معنى الرضا الرضا مش مقتصر على الرزق ولا اى حاجه الرضا ممكن يكون على كلمه قولتها لواحد او تصرف عملته حتى لو صغير.. عشان كده تلاقى الناس تقولك " روح يابنى الهى ربنا يرضى عنك " بس ازاى ربنا هيرضى عنك لو انت مش راضى عن نفسك. الى بيقول كلمه كويسه بيحس بحالة من الهدوء النفسى والرضا البسيط عن تصرفه. فتخيل لو عملت مجهود ورضيت عنه.؟ تخيل مقابل الرضا ده ايه نفسيا عليك.؟ الرضا بيجى من جواك انت كل حاجه حواليك هى انعكاس لكل حاجه جواك انت بس مش مدرك ان مشاعرك بتنعكس على كل شئ. الفقير " اعزه الله " راضى برغيف العيش فتلاقيه يملى بطنه وكأنه فرخه 6 كيلو.

168 views

نُشر 28 أغسطس

126 views

نُشر 28 أغسطس

153 views

نُشر 27 أغسطس

161 views

نُشر 27 أغسطس

143 views

نُشر 27 أغسطس

140 views

نُشر 27 أغسطس

145 views
12•••5•••10•••15•••20•••25•••30•••35•••40•••4243444546•••50•••55•••60•••65•••70•••75•••80•••8485